Dawno minęły czasy, kiedy szukając firmy otwieraliśmy żółte książki i mozolnie kartkowaliśmy stronę za stroną. Obecnie najszybszą i najpopularniejszą metodą na znalezienie szukanej informacji, usługi jest uruchomienie przeglądarki internetowej, wpisanie adresu popularnej wyszukiwarki i zadanie pytania o interesujący nas produkt lub usługę. Potem nie pozostaje nam nic innego jak z otrzymanej listy wyników wybranie odpowiadającej nam kancelarii. Dokładniej – wybranie z początku dostępnej listy…
Przykład:
Jeśli wpiszemy w wyszukiwarkę google.pl frazę: „kancelaria prawna” otrzymamy na dzień 9 czerwca 2011 roku ponad 3 370 000 wyników
99 % internautów ogląda tylko 20 pierwszych wyników w wyszukiwarce internetowej
70 % internautów ogląda tylko 10 pierwszych wyników w wyszukiwarce internetowej
Jeśli fraza „kancelaria prawna” jest kluczowa dla prowadzonej przez nas działalności usługowej – pozycja poniżej 20 wyniku w wyszukiwarce powoduje, że nasz przekaz i informacje tam zamieszczone stają się niedostępne dla odbiorcy. Po prostu nikt nas nie znajdzie.
Analizując powyższą metodę wyszukiwania kontaktów nie ulega wątpliwości, że uzyskanie pozycji w pierwszej dziesiątce wyników wiodących wyszukiwarek w Polsce, jak. Google, Onet lub Wirtualna Polska to elementy niezbędne do promocji strony w Internecie a tym samym dotarcia do potencjalnych klientów.
A jeśli naszej kancelarii nie ma w wynikach wyszukiwania? Powinniśmy rozpocząć działania SEO.
SEO to akronim pochodzący od słów Search Engine Optimization.
Search engine to po angielsku wyszukiwarka (internetowa). Search Engine Optimization należy rozumieć jako optymalizację (stron) pod kątem wyszukiwarek internetowych. Innymi słowy są to działania zmierzające do podniesienia pozycji danej strony w wyszukiwarce, zwane również pozycjonowaniem.
Pozycjonowanie polega na uzyskaniu lepszego miejsca w wynikach wyszukiwania, w konkretnych wyszukiwarkach internetowych (google.pl, wp.pl, onet.pl) dla określonych słów kluczowych (kancelaria adwokacka, adwokat Poznań, adwokat warszawa, kancelaria prawna, obsługa prawna itp.).
Pozycjonowanie polega na takiej przebudowie niewidzialnej dla Internauty części serwisu, aby był on przyjazny dla wyszukiwarek i pozwalał im łatwiej odnaleźć właściwe informacje. Należy przy tym pamiętać, że pozycjonowanie oparte jest na dogłębnej znajomości wyszukiwarek i mechanizmów wyszukiwania. Tak jak inne formy marketingu i reklamy, pozycjonowanie wymaga wytrwałości, analizy oraz wielu testów. Proces optymalizacji kodu strony jest złożony i wymaga ogromnej wiedzy. Należy z jednej strony dostosowywać swoją stronę do algorytmu pozycjonowania stron przez wyszukiwarki, w tym samym czasie próbować sprytnie wyprzedzić działania konkurencji.
SEO – Metody
Istnieją liczne techniki pozycjonowania opierające się o wiedzę na temat działania algorytmów wyszukiwarek. Ponieważ niektóre z technik są niedozwolone, zaistniał podział na firmy SEO, które wykorzystują jedynie dozwolone techniki oraz pozostałe, które starają się osiągnąć sukces wszelkimi sposobami łącznie z tymi zakazanymi.
Black SEO to synonim niedozwolonych technik pozycjonowania. W praktyce określa się nim również firmy stosujące takie metody.
Metody niedozwolone w pozycjonowaniu nazywane są również spamem wyszukiwarek. Nieuczciwe praktyki pozycjonerskie, to m.in. umieszczenie w tekście pozycjonowanej strony dużej ilości niewidocznego dla człowieka tekstu, czy też tzw. Cloaking (metoda polegająca na prezentowaniu różnej zawartości strony w zależności czy odwiedzającym jest człowiek, czy też tzw. Robot indeksujący).
Działania te, mimo iż są skuteczne (a może właśnie dlatego), są zdecydowanie zakazane, zaś efektem ich stosowania może być usunięcie strony z wyników wyszukiwarek.
White SEO z kolei opiera się na czystych, uczciwych zasadach pozycjonowania. Znajomość wyszukiwarek pozwala na modyfikację (naprawę) strony, aby była ona atrakcyjna zarówno dla odwiedzających, jak i dla robotów wyszukiwarek. Dobrze przygotowana, interesująca strona ma szanse pozycjonować się sama, np. dzięki polecaniu jej w internecie przez użytkowników. White SEO pomaga zwiększyć popularność strony z wykluczeniem technik spamerskich.
Choć kancelarię interesuje zwykle efekt, nie zaś sposoby jego osiągnięcia, należy zwrócić uwagę na niebezpieczeństwo stosowania black SEO. Odnotowane są przypadki spektakularnego usunięcia z wyników wyszukiwarek stron dużych firm (BMW, Ricoh), które łamały reguły wykorzystując spam wyszukiwarek. Innym argumentem przeciwko black SEO jest tzw Google dance, czyli nagłe, niespodziewane zmiany algorytmu wyszukiwania. Ponieważ algorytmy ewoluują w kierunku doskonalenia sposobu wyszukiwań i eliminacji spamu wyszukiwarek, spodziewać się należy, że strony korzystające z niedozwolonych technik podnoszenia pozycji mogą nagle je utracić w przypadku zmiany algorytmu.
Dlaczego Google dance nie grozi klientom white SEO? Ponieważ metody, które stosują pozycjonerzy zaliczający się do tej grupy są zgodne z zasadami tworzenia stron internetowych i zalecane przez wyszukiwarki.
Jak wygląda idealny marketing w wyszukiwarkach?
Powinien być przede wszystkim skuteczny, czyli trafiać do tych, którzy naprawdę są zainteresowani oferowanym produktem czy usługą. Więcej, winien być elastyczny, czyli taki, aby można było szybko, z łatwością i możliwie najniższym kosztem zmieniać oferowaną usługę celem dopasowania jej do potrzeb rynku. Ponadto doskonały marketing to taki, za którą kancelaria będzie płaciła tylko wtedy, gdy jej adresat zapoznał się z ofertą wybranej kancelarii.
Łatwo zauważyć, że tych wymagań nie spełnia reklama w tradycyjnych mediach – telewizyjna, radiowa, prasowa. Nie mogą im również sprostać billboardy, plakaty, ulotki czy taż katalogi firmowe.
Czym jest zatem marketing idealny?
Okazuje się nią z pewnością Kampania Linków Sponsorowanych Google AdWords. Popularność i powszechność linków sponsorowanych wynika z tego, że są one pozytywnie odbierane i przydatne dla użytkowników Internetu.
Link sponsorowany to krótki tekst, który zawiera odnośnik do strony internetowej kancelarii i krótki opis usług /produktu. Linki emitowane są w powiązaniu ze słowami kluczowymi, które sam określa publikujący. Jeżeli użytkownik wyszukiwarki wpisze któreś ze słów zdefiniowanych jako kluczowe, wtedy wśród wyników szukania – na samej górze lub z prawej strony – wyświetlony zostanie odpowiedni link sponsorowany.
Linki sponsorowane funkcjonują w modelu „Cost Per Click” (CPC), co znaczy, że kancelaria płaci nie za wyświetlenie, lecz za kliknięcie w reklamę
Kancelaria sama wybiera dzienny budżet, czyli sumę, jaką jest w stanie przeznaczyć dziennie na emisję swoich informacji. Określa również, gdzie będą wyświetlać się jego linki.
Treść wyświetlanych informacji jest dowolna i na bieżąco kontrolowana przez kancelarię.
Parametry kampanii marketingowych w systemie linków sponsorowanych mogą być na bieżąco zmieniane i modyfikowane
Kampania linków sponsorowanych w Google to bardzo efektywna forma marketingu internetowego, dzięki której reklamowana strona może od razu pokazać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w formie linków sponsorowanych na promowane wyrażenia kluczowe.
Kampania Google AdWords umożliwia wyświetlanie informacji o usługach osobom, które szukają w Internecie informacji związanych z profilem kancelarii. W zależności od przyjętej przez firmę strategii, po wprowadzeniu w wyszukiwarce Google danego wyrażenia, informacja o kancelarii pojawi się po prawej stronie lub ponad naturalnymi wynikami.
Na stronie wyszukiwarki Google linki sponsorowane pojawiają się w kolumnie, jedna pod drugą. Miejsce, które zajmie link reklamowy w tej kolumnie, zależy od:
- wskaźnika „klikalności” informacji – jak często w porównaniu do wyświetleń internauci klikają na daną informację,
- profesjonalnego sformułowania tekstu informacji,
- dopasowaniu do niego listy słów i wyrażeń kluczowych oraz
- od ustalonego kosztu za jedno kliknięcie w informację.
Cena za kliknięcie wiąże się z konkurencją na dane wyrażenie, jeśli jest niewielka, również koszty utrzymania naszej informacji na czołowych pozycjach będą nieduże. Jeśli konkurencja jest duża, wzajemna licytacja słowa może podnieść w znaczący sposób koszt kliknięcia. Jednak za każdym to reklamująca się firma decyduje czy podniesie stawkę za wybrane słowo.
W przypadku działań AdWords, możemy na bieżąco śledzić budżet reklamowy naszej firmy, a także w czasie rzeczywistym otrzymywać informacje na temat skuteczności akcji marketingowej.
Kolejną zaletą działań AdWords, jest to, że praktycznie nie zna ona granic. Ponieważ działa ona w oparciu o wyszukiwarkę Google, można ją zastosować w praktycznie każdym miejscu na Ziemi.
Istnieje możliwość kierowania informacji na niemal dowolny język i lokalizację na świecie. Informację można np. kierować do polskojęzycznych mieszkańców Wielkiej Brytanii lub ustawić tak, aby wyświetlały się tylko w danym kraju czy regionie. Dzięki temu można tak przygotować reklamy, by były one atrakcyjne dla różnych odbiorców.
Niniejszym artykułem kończymy cykl poświęcony zagadnieniom prawniczych serwisów internetowych.Z racji tego, że pozostała część dostępnych dla kancelarii narzędzi oscyluje wokół e-PR, poświęcimy temu zagadnieniu osobny artykuł.
Niniejszy artykuł zawiera informacje opublikowane na stronie http://seo4.net/seo Pana Tomasza Kołkiewicza, któremu niniejszym dziękuję.