Marketing farmaceutyczny leków OTC zdobywa coraz szersze zastosowanie. Wzrastająca konkurencja doprowadza firmy do wdrażania instrumentów promocyjnych i ciągłego ulepszania swojej oferty w stosunku do oferty konkurentów. Brzmi to jak swoiste „prawo dżungli” i tak też jest w rzeczywistości, wszak dążenie do wzrostu znajomości produktu poprzez dostarczanie informacji i kreowanie marki jest istotnym celem farma marketingu.
Potężne źródło, Internet jest nowoczesnym, szybkim i wygodnym środkiem komunikacji. Firmy farmaceutyczne zakładają własne strony WWW, na których potencjalny klient znajdzie informacje o danym leku OTC, a także o innych produktach producenta. Tworzenie serwisów jest jednym z wielu elementów strategii e-marketingu farmaceutycznego. Z kolei na kampanię marketingową składa się wiele elementów, wśród których nie powinno zabraknąć m.in.:
- Zorientowania na potrzeby klienta
- Ustalenia grupy docelowej klientów
- Zaprojektowania, stworzenia i wypozycjonowania serwisu WWW
- Wykonania profesjonalnego oprogramowania strony
- Wyboru domen internetowych
- Wykreowania świetności marki i wzbudzenia chęci potencjalnego klienta do kupna reklamowanego leku
- W razie potrzeby, remarketingu
Promocja leków wydawanych bez recepty jest coraz popularniejsza. Najczęściej prowadzone są kampanie dotyczące środków przeciwbólowych, przeciwgorączkowych i suplementów diet w postaci m.in. witamin. Leki OTC sprzedawane są nie tylko w aptekach, ale i na stacjach benzynowych, marketach, a nawet perfumeriach – istotne jest, aby potencjalny klient mógł je zakupić praktycznie wszędzie. Niemniej zanim dokona zakupu musi zetknąć się np. z opiniami innych osób stosujących owy produkt. A przecież najlepszą rekomendacją jest opinia zwykłego, szarego człowieka, którą można znaleźć np. na forum internetowym.
Wśród wielu instrumentów wykorzystywanych w promocji leków OTC (m.in. telewizja, prasa, ulotki), Internet zajmuje wysoką lokatę. Jednak wszystkie one mają wspólne zadanie, a mianowicie przykucie uwagi klienta i w konsekwencji zwiększenie sprzedaży leku przy jednoczesnym zmieszczeniu się w ramach obowiązujących obostrzeń prawnych. Polski rynek farmaceutyczny jest jednym z najlepiej rozwijających się w Europie, rokrocznie pojawia się wiele nowych leków, dlatego skuteczne ich wypromowanie wymaga poświęcenia, dużej dawki kreatywności i twórczego myślenia.