Dariusz Goźliński

“Po pierwsze nie szkodzić!” – tak powinna brzmieć pierwsza zasada obowiązująca w działaniach komunikacyjnych w obszarze farmaceutycznym i prawnym.

Kim jestem?
Pasjonatem marketingu i reklamy. Silnie związanym z branżą farmaceutyczną i pokrewnymi. Tworzę i zarządzam kampaniami reklamowymi w tym z użyciem social media w działaniach dedykowanych do lekarzy i pacjentów. Zawodowo jestem założycielem i dyrektorem zarządzającym agencji GreyTree. Od 2002 r. związany jestem z marketingiem i reklamą ograniczoną prawem. Współpracowałem między innymi z takimi firmami jak: Unilever, Jelfa, Sanitas Group, Adamed Healthcare, Blau Farma, Chance, Genexo, GAL, Heel Polska, Symphar, Sun Farm, Almirall, Ipsen, HiPP, Alpen Pharma czy Krewel Meuselbach.

Pozdrawiam,
Dariusz Goźliński
tel. +48 22 628 53 61
e-mail: d.gozlinski(at)greytree.co

Sprzedaż leków przez internet

22 grudnia 2014
Sprzedaż leków przez internet

Apteka internetowa to może być świetny pomysł na promocję oferty apteki stacjonarnej, a pośrednio również leków. Jak wiadomo pacjenci coraz częściej poszukują leków przez internet. Czy sam fakt, że sprzedajemy w internecie nie jest już promocją produktów?

Marketing farmaceutyczny rządzi się swoimi prawami. Mamy do czynienia z szeroką grupą docelową, którą są pacjenci, ale również lekarze i farmaceuci. Specyficzny jest również sam produkt, który jest obwarowany ściśle określonymi przepisami w zakresie przechowywania i sprzedaży. Wchodzi w to również promocja.

Ustawa precyzuje, że zakaz reklamy dotyczy leków na receptę, zawierających substancje odurzające i psychotropowe oraz tych, które znajdują się na listach leków refundowanych. Po drugie ustawa określa prawo do reklamy leków przez wyszczególnienie, jakie działania są zakazane. Przez taki sposób sformułowania ustawy, trudno przewidzieć, jak organy kontrolne zinterpretują nasze postępowanie, gdy zechcemy wypromować sprzedawany produkt.

Sklep internetowy – dozwolona forma promocji

Kilka lat temu przy okazji nowelizowania farmaceutycznego prawa, apteki miały wątpliwości, czy samo uruchomienie sklepu internetowego z lekami nie jest złamaniem prawa. Praktyka pokazała, że nie zamykano na masową skalę aptek internetowych. Oczywiście, to byłby absurd, ale są przepisy, które można zinterpretować różnie. Wiele działań przedsiębiorcy podejmują na własną odpowiedzialność, ponieważ niektóre kroki podejmowane na rzecz promocji, mogłyby zostać uznane za łamanie prawa.

Jak apteka internetowa może zgodnie z prawem promować leki bez recepty?

•  umieszczanie treści i zdjęć na stronie głównej z informacją na temat leku

W tym przypadku powinno się jednak unikać stosowania dodatkowych zachęt w postaci promocji, atrakcyjnych cen, czy umieszczenia jakiejkolwiek innej formy wywierania wpływu, by kupić konkretny lek.

•  stworzenie atrakcyjnego projektu graficznego

Dzięki niemu nasza apteka internetowa będzie zachęcała do zrobienia zakupów. Wcale nie musi mieć layoutu w kolorze seledynowym czy w odcieniach błękitu. W Internecie jest już zdecydowanie za dużo aptek, by pozwolić sobie na powielanie stereotypowych schematów.

Apteka internetowa powinna przede wszystkim sprzedawać farmaceutyki – zarówno te wydawane z przepisu lekarza, jak również leki bez recepty. Należy jednak sprecyzować, że te pierwsze można sprzedawać „na odległość” wyłącznie z założeniem odbioru osobistego w aptece stacjonarnej.

•  oferta bogatsza o kosmetyki i suplementy

Tego typu produkty mogą przyciągnąć uwagę naszego odbiorcy. Jeśli nie będą to kosmetyki i suplementy dostępne w każdym sklepie, nasze szanse na wypromowanie marki rosną. W opisie postawmy wtedy na ich przeznaczenie i działanie.

•  produkty niszowe

O naszej konkurencyjności może decydować również oferta innego typu produktów, np. leków homeopatycznych, ziołowych, czy sprzętu rehabilitacyjnego.

Pozycjonowanie apteki internetowej

Wszystkie wymienione powyżej elementy mają wpływ na pozycjonowanie. Dlaczego? Ponieważ każdy z nich jest dodatkową „treścią” na stronie, której może poszukiwać potencjalny klient. Jednak nie tylko to ma wpływ na jakość sprzedażowej strony. Dodatkowym elementem, który wzmocni naszą pozycję w wynikach wyszukiwania stron, może być dobrej jakości, unikalna i oryginalna treść. To mogą być zarówno teksty, jak i krótkie filmiki oraz infografiki. Warto pamiętać, że wiele aptek już zdecydowała się na taki krok i systematycznie umieszcza na swojej stronie artykuły związane ze zdrowiem.

Podsumowanie

Zastanówmy się, w jaki sposób dodatkowo wzmocnić potencjał naszej konkurencyjności na rynku. Na pewno nie możemy sobie pozwolić na stosowanie promocji i udzielanie rabatów na leki refundowane. Co do produktów leczniczych wydawanych bez recepty, reklamę może prowadzić wyłącznie producent (podmiot odpowiedzialny) lub podmiot, któremu zlecono takie działania. Jest to analogiczna sytuacja jak w przypadku aptek stacjonarnych, w których można umieszczać plakaty producenta pod warunkiem, że są wykonane w taki sposób, by pełniły funkcję informacyjną, ale należy unikać promowania leku i obniżek cen na określone specyfiki.

Urszula Witkowska AptusShop.pl

Komentarze

komentarze

Share this Story

Related Posts

Automatic translation:

Twitter