Dariusz Goźliński

“Po pierwsze nie szkodzić!” – tak powinna brzmieć pierwsza zasada obowiązująca w działaniach komunikacyjnych w obszarze farmaceutycznym i prawnym.

Kim jestem?
Pasjonatem marketingu i reklamy. Silnie związanym z branżą farmaceutyczną i pokrewnymi. Tworzę i zarządzam kampaniami reklamowymi w tym z użyciem social media w działaniach dedykowanych do lekarzy i pacjentów. Zawodowo jestem założycielem i dyrektorem zarządzającym agencji GreyTree. Od 2002 r. związany jestem z marketingiem i reklamą ograniczoną prawem. Współpracowałem między innymi z takimi firmami jak: Unilever, Jelfa, Sanitas Group, Adamed Healthcare, Blau Farma, Chance, Genexo, GAL, Heel Polska, Symphar, Sun Farm, Almirall, Ipsen, HiPP, Alpen Pharma czy Krewel Meuselbach.

Pozdrawiam,
Dariusz Goźliński
tel. +48 22 628 53 61
e-mail: d.gozlinski(at)greytree.co

Reklama tworzona przez użytkowników marki – dobra, bo tania

12 sierpnia 2025
Reklama tworzona przez użytkowników marki – dobra, bo tania

Pomysł jest stary jak świat reklamy – pozwólmy użytkownikom marki zrobić dla niej reklamę, a jak będzie dobra, to zapłacimy za nią. Minusem takiego podejścia jest brak kontroli marki nad produktem kreatywnym, jednak może to być pomysł na długoterminowe działanie, idące z duchem czasu.

Tesla – reklama goni innowację

Tesla, producent oraz dystrybutor aut z napędem elektrycznym, rozpoczęła Project Loveday, czyli konkurs na reklamy tworzone przez fanów. Do tej pory koncepcja komunikacji firmy opierała się na działaniach PR i budowie obrazu marki innowacyjnej. Fani marki poprosili szefa Tesli, Elona Musk, o zorganizowanie konkursu na najlepszą reklamę marki. I stało się: ogłosił on, że w ramach ’Project Loveday’ poszukują 90-sekundowego klipu na YouTube, który nawiązuje tematycznie do Tesli, SolarCity, produktów lub idei napędzenia przejścia świata na odnawialną energię. Nagrody nie są wygórowane: 10 najlepszych produkcji będzie opublikowanych w kanałach społecznościowych firmy. Nagroda główna to wycieczka na premierę któregoś z jeszcze nieujawnionych produktów Tesli.

Elon Musk twierdzi, że dopuszcza realizację własnej kampanii reklamowej, jeśli będzie ona interesująca, rozrywkowa, a ludzie nie będą żałować, że ją zobaczyli. Project Loveday wpisuje się w tą koncepcję całkiem skutecznie. Są już efekty:

https://youtube.com/watch?v=KKbRAazkiWc


Adidas – reklama poruszająca serca, ale nie marketera

Eugen Merher to początkujący reżyser z głową pełną pomysłów. Samodzielnie stworzył reklamę dla Adidasa i poinformował o tym firmę. Niestety, nie otrzymał odpowiedzi. Być może dlatego, że bohaterem reklamy jest emerytowany biegacz, spędzający ostatnie lata życia w domu starości. W uprawianiu sportu przeszkadza mu nie tylko wiek, ale i pracownicy ośrodka. Historia ma jednak szczęśliwe zakończenie.

Reklama, która porusza serca, rozprzestrzeniła się wirusowo. 8 milionów wyświetleń na YouTube pokazuje, że pomysł studenta poruszył Internautów! Zastanawiające, czemu pracownicy Adidasa nie wypowiedzieli się na temat spotu przed emisją? Być może nie zdążyli, albo uznali, że nie jest on adresowany do grupy docelowej marki? A może pomyśleli, że materiał ma potencjał wirusowy i nie trzeba nic robić?

Inny ciekawy projekt miał miejsce w USA. Wiele osób czekało na bożonarodzeniową reklamę sieci handlowej John Lewis:

https://youtube.com/watch?v=sr6lr_VRsEo

Internet został jednak oszukany przez kolejnego studenta, który w ramach pracy domowej stworzył reklamę w stylu tej sieci handlowej:

www.youtube.com/embed/_kuNB-exddM

Ma ona około 1,6 mln wyświetleń i początkowo została przyjęta właśnie za produkcję na zlecenie John Lewis. W każdym razie, wszyscy mieli dobre święta!
John Wikstrom stworzył nostalgiczny klip z okazji 20-lecia Pokemonów. Przywołuje w nim wspomnienia dziecka, które zbierało karty gry oraz rozbudowywało umiejętności ukochanych potworków. Obraz przechodzi od zafascynowanego dziecka do znudzonego dorosłego, który na nowo odkrywa radość w łapaniu stworków. Całość zamyka się sentencją: “wyrosłeś, my także”

2017 rok przyniesie wysyp nieprofesjonalnych produkcji video. Tylko niektóre z nich doczekają się nagrodzenia, czy wzmianki w mediach. Nie zatrzyma to twórców. Tym bardziej, że potrzebne są właściwie tylko pomysły – bariery wejścia w postaci technologii, edycji i rozpowszechniania video są praktycznie niewielkie

Z boku wygląda na to, że dział marketingu, np. Tesli, mógłby pójść na wakacje, jednak to tylko złudzenie. Jedna kampania nie załatwi sprawy we wszystkich kanałach sprzedaży, czy komunikacji marki. Pozostaje życzyć twórcom udanych klipów, a marketerom więcej czasu na słuchanie swoich społeczności.

Źródła
http://www.gamespot.com/articles/this-fan-made-pokemon-commercial-is-great-might-ma/1100-6444699/

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-02/tesla-overcomes-china-stumbles-as-sales-triple-pass-1-billion?utm_campaign=Revue%20newsletter&utm_medium=Newsletter&utm_source=revue

https://www.engadget.com/2017/03/05/tesla-fan-ads-project-loveday-contest/?utm_campaign=Revue%20newsletter&utm_medium=Newsletter&utm_source=revue

https://thisisnotadvertising.wordpress.com/tag/made-by-fans/

http://www.huffingtonpost.co.uk/entry/a-level-students-fake-john-lewis-christmas-ad-has-the-internet-fooled_uk_581c9204e4b09d57a9a8740d?ir=UK+Universities+%26+Education&utm_hp_ref=uk-universities-education

https://thisisnotadvertising.wordpress.com/tag/made-by-fans/

Komentarze

komentarze

Share this Story

Related Posts

Automatic translation:

Twitter