Dariusz Goźliński

“Po pierwsze nie szkodzić!” – tak powinna brzmieć pierwsza zasada obowiązująca w działaniach komunikacyjnych w obszarze farmaceutycznym i prawnym.

Kim jestem?
Pasjonatem marketingu i reklamy. Silnie związanym z branżą farmaceutyczną i pokrewnymi. Tworzę i zarządzam kampaniami reklamowymi w tym z użyciem social media w działaniach dedykowanych do lekarzy i pacjentów. Zawodowo jestem założycielem i dyrektorem zarządzającym agencji GreyTree. Od 2002 r. związany jestem z marketingiem i reklamą ograniczoną prawem. Współpracowałem między innymi z takimi firmami jak: Unilever, Jelfa, Sanitas Group, Adamed Healthcare, Blau Farma, Chance, Genexo, GAL, Heel Polska, Symphar, Sun Farm, Almirall, Ipsen, HiPP, Alpen Pharma czy Krewel Meuselbach.

Pozdrawiam,
Dariusz Goźliński
tel. +48 22 628 53 61
e-mail: d.gozlinski(at)greytree.co

Marketing szeptany

16 kwietnia 2010
Marketing szeptany

Marketing szeptany to coraz popularniejsza forma promocji. Marketerzy biorący udział w kampaniach reklamowych mają za zadanie dać potencjalnemu konsumentowi powód do rozmowy o danej marce i sprawić, że zadowoleni klienci sami będą rekomendować produkt. Stwierdzenie to wydaje się być banalne, wszak umiejętne pokierowanie rozmową i zachęcenie ludzi do przyłączenia się do niej musi być nad wyraz proste. Niemniej jednak w tym wypadku teoria nieco odbiega od praktyki…Ogół działań składających się na marketing szeptany daje skuteczną i wiarygodną metodę promocji. Dlatego niezmiernie ważne są tutaj umiejętności, wiedza i logika, bowiem niewykwalifikowani marketerzy prowadzący działania np. na forach internetowych spamują, przez co ich trud i poświęcenie idą na marne, gdyż zostają zbanowani przed administratora czy moderatora forum.

marketing szeptanyDziałalność na forach internetowych jest jedną z form marketingu szeptanego określaną mianem amplifyingu internetowego. Z racji tego, iż marketerów przybywa w zastraszającym tempie, wyrażanie pozytywnej opinii o danej marce czy produkcie zaczyna budzić coraz większe kontrowersje. Wiąże się to nierozerwalnie z krytyką pozostałych forumowiczów, zablokowaniem posiadanego konta oraz niepochlebnymi opiniami o reklamowanym produkcie. W konsekwencji zostaje osiągnięty efekt odwrotny od zamierzonego. Zostaje naruszona idea marketingu szeptanego, a część potencjalnych klientów zraża się do nagminnie reklamowanego produktu. A przecież najważniejszym źródłem informacji jest prosty człowiek – nie celebryta zachwalający proszek do prania, czy aktor reklamujący usługi banku dostający za to ogromne honorarium, lecz zwykły, szary konsument. Tak, więc czy może istnieć ktoś bardziej wiarygodny aniżeli „przeciętny internauta”?

Zamiast zaśmiecać wątki na forach internetowych należy skoncentrować się na znalezieniu osób postronnych, aczkolwiek znających markę i mających o niej pozytywną opinię. Wypowiedzi marketera powinny nie być nachalne, lecz dążyć do sprowadzenia rozmowy na odpowiedni tor w taki sposób, aby ludzie sami od siebie dobrowolnie zaczęli zachwalać produkt danej marki innym.

Inną formą działania jest prowadzenie własnego „firmowego” bloga, zwane brand bloking. Odpowiednie treści prawidłowo ukształtują wizerunek firmy, jednak ważna jest tutaj systematyka i poruszanie ciekawych tematów, które będą tematem do licznych dyskusji oraz skuteczne wypozycjonowanie pozwalające na jak największą liczbę odwiedzin.

viral marketingMarketing wirusowy to kolejna forma marketingu szeptanego. Forma, w jakiej się rozprzestrzenia jest jak wirus, przy czym prawdziwy wirus jest niechciany i sieje spustoszenie, a ten występujący w przekazie marketingowym przekazywany jest przed odbiorców do kolejnych, czyli tzw. pocztą pantoflową. Narzędzie, jakim jest Internet sprzyja komunikacji, a więc sprzyja również ilości przekazywanych informacji. Marketing wirusowy jest formą szybką, tanią i skuteczną.

Marketing szeptany musi ściśle współgrać z komunikacją firmy i być zgodny z prawdą o reklamowanym produkcie. Wywiązana rozmowa poprzez subtelne, ale i skuteczne „zagrania” marketerów, to już połowa sukcesu. Z kolei zachęcony pozytywną rekomendacją klient dopełnia całości.

Komentarze

komentarze

Share this Story

Related Posts

Automatic translation:

Newsletter

Twitter