Dariusz Goźliński

“Po pierwsze nie szkodzić!” – tak powinna brzmieć pierwsza zasada obowiązująca w działaniach komunikacyjnych w obszarze farmaceutycznym i prawnym.

Kim jestem?
Pasjonatem marketingu i reklamy. Silnie związanym z branżą farmaceutyczną i pokrewnymi. Tworzę i zarządzam kampaniami reklamowymi w tym z użyciem social media w działaniach dedykowanych do lekarzy i pacjentów. Zawodowo jestem założycielem i dyrektorem zarządzającym agencji GreyTree. Od 2002 r. związany jestem z marketingiem i reklamą ograniczoną prawem. Współpracowałem między innymi z takimi firmami jak: Unilever, Jelfa, Sanitas Group, Adamed Healthcare, Blau Farma, Chance, Genexo, GAL, Heel Polska, Symphar, Sun Farm, Almirall, Ipsen, HiPP, Alpen Pharma czy Krewel Meuselbach.

Pozdrawiam,
Dariusz Goźliński
tel. +48 22 628 53 61
e-mail: d.gozlinski(at)greytree.co

Fakty o AR I VR, które musisz znać

11 sierpnia 2025
Fakty o AR I VR, które musisz znać

Snap, Google, HTC i inni chcą upowszechnić wirtualną rzeczywistość, więc czynią ją coraz bardziej dostępną. Wkrótce także dla Kowalskiego!

Wirtualna rzeczywistość (virtual reality, VR) istnieje od dziesięcioleci, ale dopiero w 2016 roku miliony konsumentów mogły ją wypróbować po raz pierwszy. Co prawda zestawy do odbioru cyfrowych wrażeń wyglądają jeszcze topornie i trochę odrażająco, ale dają doświadczenia zapierające dech w piersiach! Z drugiej strony jest presja na rozwój rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality, AR). O sile tej koncepcji świadczy popularność Pokemon Go, a Snap zabiera tą technologię z telefonów do okularów. VR i AR będą funkcjonować równolegle, zapewniając różnorodnych cyfrowych doświadczeń.

Przygotujmy się na odlot w kierunku VR i AR!

Ponieważ na naszych oczach rodzi się nowe życie, przyjrzyjmy się kim są jego rodzice. Nvidia zapewnia platformę graficzną, napędzającą VR. HTC stworzyło prawdopodobnie najlepszy na tą chwilę system do odbioru wirtualnej rzeczywistości. SONY z kolei zintegrowało VR z PlayStationOsterhout Design Group zaprojektowało z kolei inteligentne okulary do rozszerzonej rzeczywistości na masową skalę. Google używa VR do mierzenia naszego pokoju, a Facebook pozwala się spotkać z przyjaciółmi w wirtualnej rzeczywistości. Za pomocą okularów Snap pozwala nam kontrolować własną rozszerzoną rzeczywistość. Firma Niantic udowodniła z kolei, że w AR możemy spotkać kogo chcemy, nawet Pikachu z Pokemonów.

Produkty i prototypy urządzeń tworzonych dla VR i AR były dosłownie wszędzie na targach elektroniki konsumenckiej CES 2017. Przy czym to pierwsze z rozwiązań wydaje się być bardziej dojrzałym rozwiązaniem. Jest takim starszym bratem w stosunku do AR, które ma postać jeszcze trochę eksperymentalną.

Nie zważając na to Qualcomm, producent procesorów dla urządzeń mobilnych, produkuje układy obsługujące zarówno AR, jak i VR. W praktyce oznacza to, że od strony technologicznej posiadamy „klocki” pozwalające napędzać zarówno gogle VR, inteligentne okulary, jak i smartfony. Na wszystkich z nich będziemy mogli poznawać możliwości cyfrowego świata!

Microsoft stawia na „mixed reality”

Nie możemy tutaj zapomnieć o Microsofcie, który obsługę VR i hologramów wbudował w Windows 10. Teraz jego partnerzy technologiczni, HP, Dell, Lenovo, Asus, and Acer, wypuszczają na rynek gogle wyposażone w zestaw sensorów, które nie potrzebują urządzeń peryferyjnych do samodzielnego działania. Urządzenia partnerów Microsoftu są stopniowo pokazywane światu, a my widzimy szerszy plan firmy z Redmond.

Mixed reality, czyli platforma Microsoft łącząca VR i AR.

W praktyce pozwoli nam zobaczyć przez gogle lub inny zestaw prawdziwy świat i nałożyć na niego hologram. Pięknie, ale dlaczego aż 5 różnych dostawców gogli / słuchawek dla technologii Microsoftu? Po prostu: za lepsze trzeba będzie zapłacić więcej. Podstawowe modele będą działać na kablu podłączonym do PC, dopłacić trzeba będzie do modelu z dłuższym kablem dla Xboxa

Gogle Microsoft HoloLens umożliwią nam mapowania naszego pokoju, więc w wybranych miejscach „świata” będziemy mogli wstawiać np. okienka lub obiekty z komputera. A gdy do mixed reality zostanie podłączony Xbox, część planu giganta z Redmond zostanie osiągnięta. Główne platformy Microsoftu będą podpięte i gotowe do odbioru zmiksowanej rzeczywistości.

Nad podobnymi zastosowaniami pracuje także Apple. Ponoć implementacją AR do iPhone opracowuje zespół 1000 programistów!

Zatem, w 2017 r. jesteśmy gdzieś na początku drogi do upowszechnienia VR i AR. Co miesiąc poznajemy więcej konkretów, planów i deklaracji. Po nich przyjdzie czas na testy i recenzje. Szał zacznie się, gdy tanie i w pełni funkcjonalne zestawy do VR i AR trafią do naszych popularnych sieci handlowych. Wtedy cała Polska będzie podłączona. Ze wszystkimi tego zaletami i konsekwencjami.

Źródła:

http://www.theverge.com/2016/10/26/13418156/microsoft-windows-10-holographic-virtual-reality-headset-announced-price

https://www.fastcompany.com/3068430/the-10-most-innovative-companies-in-vr-ar-2017

http://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/3/1/14782430/apple-rumored-oled-iphone-augmented-reality-tech?utm_campaign=Revue%20newsletter&utm_medium=Newsletter&utm_source=revue

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/03/01/windows-mixed-reality-dev-kits-shipping-month/?utm_campaign=Revue%20newsletter&utm_medium=Newsletter&utm_source=revue#SbqjsDmV4PimMswQ.97

http://www.theverge.com/2017/3/1/14779460/oculus-rift-touch-vr-bundle-price-drop-200?utm_campaign=Revue%20newsletter&utm_medium=Newsletter&utm_source=revue

Komentarze

komentarze

Share this Story

Related Posts

Automatic translation:

Twitter